Speelgoedfabrikant Lego stopt na bijna 50 jaar met het gebruik van het beeldmerk van oliemaatschappij Shell in zijn bouwdozen.

Aanleiding is een campagne van milieuorganisatie Greenpeace, waarin Legofiguurtjes worden gebruikt om olieboringen van Shell in het Noordpoolgebied aan de kaak te stellen.

Lego laat in een verklaring weten Greenpeace niet langer een forum te willen bieden om Shell aan te vallen. Daarvoor moet de milieuorganisatie rechtstreeks bij de oliemaatschappij zijn, aldus bestuursvoorzitter Jørgen Vig Knudstorp.

De Deense maker van kinderspeelgoed had wat hem betreft “nooit partij moeten worden in een dispuut tussen Greenpeace en Shell”.

Huidige contract uitdienen

Lego zal het bestaande marketingcontract met Shell, dat in 2011 werd afgesloten en de productie behelst van promotionele speelgoedsetjes die bij benzinestations verkrijgbaar zijn, gewoon uitdienen. Een verlenging zit er “zoals de zaken er nu voorstaan” niet in, zei Knudstorp.

Het bedrijf wil zich volgens hem zonder "afleiding'' concentreren op het maken van creatief speelgoed voor kinderen.

Samenwerking sinds 1966

De eerste Legodozen waarin het beeldmerk van Shell werd gebruikt, kwamen in 1966 op de markt. Door de jaren heen sierden de merknaam en het befaamde schelplogo van de Nederlands-Britse energiegigant tientallen benzinestations en brandstoftrucks van Lego.

Ook verschenen onder meer een boorplatform en een olieraffinaderij die met de beroemde speelgoedsteentjes konden worden gebouwd.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl